tisdag 10 maj 2011

Mormorfarmorhelg

I lördags fick jag förmånen att ta hand om minsta stjärnan några timmar utan hans mamma och pappa. För att riktigt ligga på pluskontot valde jag en tur till lekplatsen med Alexander för det vet jag att han verkligen gillar.
Förundrad över den ljuvliga våren, eller bara spanande....
Tänk att gräva i sanden, sila den mellan fingrarna, kasta den så att den hamnar överallt och tom smaka lite, kan vara så fantastiskt.


Det blev en del andra små aktiviteter på lekplatsen också, såsom att njuta i gungan, pröva gunghästen, rutschkanan, peka på alla fåglar, bilar och motorcyklar som körde förbi, men sandlådan var den absoluta favoriten.
Så ljuvligt att kunna umgås så enkelt och vara nöjd med så lite.
*
På söndagen fångade jag in den större stjärnan för att få henne för mig själv några timmar. Vi konstaterade snabbt att vi var ganska hungriga och vi bestämde oss för att lyxa till det med ett restaurangbesök. Vi valde Italia, där utbudet inte var särskilt stort men Alva föll genast för pizzabuffén och då fick det bli så. Jag rekommenderar på det varmaste att gå ut och äta på tu man hand med en nioåring, hur underhållande liten konversationspartner som helst. Vi avslutade förstås måltiden med glass...i stora lass.
Man är inte hos farmor utan att pyssla så mätta och glada hamnade vi i pappersträsket. Jag hade tidigare i veckan handlat små anteckningsböcker för att altra, så det blev vår utmaning.
Alva fick lite hjälp med att skära till pappret och sen tog kreativiteten över....
-Farmor jag blev jättenöjd, får jag fotografera min nu? undrade Alva.
Visst gör du det, sa jag och hörde hur hon donade och fotade medan jag fortsatte med min bok.
På kvällen efter att jag återlämnat min scrapkompis laddade jag över bilderna i datorn och blev både lite full i skratt och imponerad över bilderna Alva hade tagit. Precis som farmor, har hon fotat på håll men också en och annan närbild. Då måste man få synas i bloggen!


Visst är hon duktig.....men så har hon också gått i den hårda skolan:-
En härlig helg hade jag och så här blev mitt alster:

Att vara farmormormor är LYCKA!

*

5 kommentarer:

  1. Vilken härlig farmormormor du är som umgås så med dina barnbarn! Tror 9-åringen var minst lika nöjd efter dagen som du var. Imponerad av hennes altrade bok och så duktig hon är på att fota! Hälsa henne det :-)
    Ja din bok var förstås också fin... ;-)
    Kram, Pillan

    SvaraRadera
  2. Förstår vilka härliga dagar du måste haft.
    Finns det något bättre än att få umgås med sina barn barn när man blir farmor eller mormor.
    Själv får jag njuta av min småttingar så länge.
    Ha det bäst. Syns i morgon.
    Louise

    SvaraRadera
  3. Att ha en sådan farmormormor måste också vara lycka! som alltid tänker på andra. Söta alexander och duktiga pyssel-alva!

    kram till er alla.

    SvaraRadera
  4. Åååå det låter riktigt mysigt och vilken liten go´ kille. Upptäckar tiden är så härlig. Din stora stjärna har verkligen tur med en farmor som pysslar, hon har att brås på för hennes bok är superfin och vilken fotograf hon är.
    Din bok är också jättefin, hänget är så sött.
    Ha det gott
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  5. Vilken toppenhelg ni hade!! :)
    Väldigt söt ung man & vilken pysseltalang Alva är redan!
    Jättefina blev era anteckningsböcker!
    Kram Annelie

    SvaraRadera